Бор өндрийн жас

Read in English

Сүм хийдийн нэр :
Бор өндрийн жас,Данжаалангийн жас,Данжаалингийн хийд,

Ринчений зураг дах дугаар :
414

Ринчений жагсаалт дах нэр :
Бор-Өндрийн хурал

Сүм хийдийн төрөл :
мэдэгдэхгүй

Байрлах аймаг :
Төв

Сум :
Алтанбулаг сум

Аймгийн хуучин нэр :
Түшээт хан

Товч түүх :


Төв аймаг Алтан булаг сум Борөндөрийн жас Алтан булаг сумын төвөөс урагш тус сумын 1-р багийн нутаг Борөндөр хэмээх газарт 1897 онд энэхүү хурлыг үүсгэн байгуулжээ.Чухам хэн гэж хүн үүсгэн байгуулсан нь тодорхойгүй энэ хурал нь анхандаа 20 орчим лам сууж байнга хурдаг байсан боловч 1910-ад оны үеэс цагийн хуралтай болсон байна.2 жижиг модон дугантай энэ хурал Лхам шүтээнтэй Борөндөрийн овоо хэмээх овоог тахидаг байжээ.Сарын дүйцэн өдрүүдээр лам нар цуглаж хурал хурдаг байж байгаад 1927, 1928 оны үед бүр мөсөн хаагдсан байна.Энэ хурлыг нутгийхан Данжаалингийн хурал ч хэмээн нэрлэдэг байжээ. /Алтан булаг сумын харьяат 90 настай Дашдорж гуайтай хийсэн ярилцлагаас 2007.08.11/

Байршлын тайлбар :
Б.Ринчен:Бор-өндөр Сумын төвөөс урагшаа 70 км-т Бор овооны өмнө талд 1-р багийн нутагт

GPS хаяг :
North 47° 21’  East 106°  15’

Нийт газрын хэмжээ :
Side1: Ө200 Side2: У150 Side3: Side4: Side5: Side6:

Сүм хэвээрээ үлдсэн :
No

Судалгаа явуулах үеийн байдал :
The monastic site can be divided into three parts (lower, middle and upper) according to the arrangement of buildings. Temples and jas courtyards seem to be situated in the middle part (at least 2-3 temples) and the lower and upper parts were maybe only used for residences. Stone foundations/bases, bricks and stones and some elevations, many scattered fragments of pot etc refer to the vivid monastic life. A Chinese coin and bullets of a gun were found at the site. No traces of digging. No terracotta roof tiles. Bor ovoo is situated on the background. Beside Bor ovoo, two smaller ovoos stand east of the monastic site. There is an interesting huge hole next to a building in the middle part. A Chinese coin was found indicating that this was the currency used at the beginning of the 20th century. Many fragments of pots and other brass objects were found. The lower part of the site had some buildings lined up in a row. The upper part of the site was maybe where there were monks residences, situated in rows, and yurts, too. The middle part of the site had two large and some smaller buildings, some of them maybe made of bricks. Two large courtyards with buildings were situated on the east side of the middle part. Some offering cups were also found on the site.

Сүм хийд байгуулагдсан он :
1897

Сүм хийд хаагдсан, нураагдсан он :
Огноо хаагдсан: Мэдэгдэхгүй - Ярилцлагын дугаар:

тухайн газар шинэ сүм дугана баригдсан :
No

Үүсгэн байгуулагч хүний нэр болон цол хэргэм (мэдэгдэж байвал):

Date of Reviving:

хуучин хийдийн лам нар
Нэгээс хоёр лам сууж байсан

Тэмдэглэл :
According to L. Dashdorj (born 1918), who lived in the area of Altanbulag sum before he became a monk in Bogdiin Khüree, when he was 8, Bor öndöriin jas only had occasional ceremonies. Monks came from the countryside for these ceremonies. The monastery had two temples: Danjaalin was one and he did not remember the name of the other temple. One or two monks lived here to guard the temple and the offerings. According to Maidar this monastery was founded in 1827. Book by L. Khench-Yaakhav: Altan Nutag, p. 16. According to this source, Boröndör Sum (later became part of Altanbulag Sum) was founded by using the one temple building of Danjaalingiin jas and the materials from the two temple buildings of Bayartiin Khiid, which were pulled down and taken there.

Хүснэгтийн дугаар :
ТӨАБ 019

судалгааны баг :
Team: Д

Лааганжавын Дашдорж


Аман түүх

Газрын зураг :

Байршилын зураг

Site plan drawn by surveyors