Dund Jargalantyn Khuree

Read in Mongolian

Name(s) of Temple :
Dund Jargalantyn Khuree,

Rinchen Number :
8

Rinchen Name :
Ikh jargalantyn khuree, Bulgany khuree, Baruun ambany khuree, Darkhan gungiin khoshuu khuree, Baruun beisiin khuree

Type of Temple :
Monastic City

Aimag Temple located in :
Bayan-Ölgii

Sum Temple located in :
Bulgan sum

Old Aimag Name :
Zasagt Khan

Old Sum Name :
Altain Uriankhai khoshuu baruun ambanii khoshuu

Description of location :
The site is located in the valley of Dund Jargalant, which is located on the right bank of Bulgan river. The spring of the river is from the lake Tuvshin the area in the Altain mountain range. The mountains in the area are covered in a sparse forest. No towns are nearby. A sacred site where the local monks were picking juniper is 15 km. from the sum centre in the Dund Jargalant valley. Also there is an ovoo that was worshiped by the head of Dashchoinkhorlin monastery of Altain Uriankhai origin Da lama Chultem. Locals call it Da lama ovoo. It is 20 km. from the site. The majority in the area are Kazakhs and they call it TheState lama ovoo.

GPS readings :
North 47° 01’  East 091°  03’

Estimated site dimensions (metres) :
Side1: 29 Side2: 12 Side3: 14 Side4: 14 Side5: 20 Side6: 25

Revived temple on site :
No

Status of site at time of survey :
There are a few remains of the old monastery. There are 3-4 dirt remains of small buildings. At the centre of the site there are big white dirt remains of a big building. The white ruins are visible from a distance. There are white and dark bricks at the site. They differ from the red bricks that were fired later in the area. Also there are many broken tiles from the temple roofs. Locals say that the blue bricks from the site were loaded on camels and used to build the school in Khovd province.

Date of founding the monastery/temple :
1860
1890

Date of closing and destroying the monastery :
Огноо хаагдсан: 1938 - Ярилцлагын дугаар:001
Огноо хаагдсан: 1938 - Ярилцлагын дугаар:002
Огноо нураагдсан:: 1950 - Ярилцлагын дугаар:001
Огноо нураагдсан:: 1940 - Ярилцлагын дугаар:002

Old monastery/temple revived:
Yes

Revived temple register number:
БӨБЛ 087 and ХОМХ 090

Үүсгэн байгуулагч хүний нэр болон цол хэргэм (мэдэгдэж байвал):
Нэр, цол хэргэм : БӨБЛ 087 Zaya Bandida Namkhaijamts - Ярилцлагын дугаар:
Нэр, цол хэргэм : ХОМХ 090 Ж.Адьшаа / ГЕГ-н ажилтан / - Ярилцлагын дугаар:
Нэр, цол хэргэм : ХОМХ 090 Ц.Бахаа / засаг дарга асан / - Ярилцлагын дугаар:
Нэр, цол хэргэм : ХОМХ 090 Р.Бадамжав / лам/ - Ярилцлагын дугаар:

Date of Reviving:
Year : БӨБЛ 087 1991 оны 6-р сар - Ярилцлагын дугаар:
Year : ХОМХ 090 2003 - Ярилцлагын дугаар:

Monks in Old Temple :
over 40 monks
about 100 monks

Notes :
1. Монгол Алтайн нурууны салбар Мөнххайрхан уулын ар талд Түвшиннуурын өндөрлөгөөс эх аван урсах Булган голын хөвөөнд орших Баян-Өлгий амйгийн Булган сумын төвөөс дээш 15 км орчим газар Дунд Жаргалантын аманд түүхэн газрын туурь бий. Энэ суманд Нарийн, Дунд, Их гэсэн гурван Жаргалнат нэртэй газар байдаг. Эдгээрээс Дунд Жаргалантын аманд алтайн урианхайн баруун амбаны их хүрээ буюу Дашчойнхорлин хүрээ оршин тогтнож байлаа. 2. Проф. Б.Ринчений бүртгэлд Булганы хүрээ, Баруун амбаны хүрээ, Дархан гүнгийн хошуу хүрээ, Баруун бэйсийн хүрээ хэмээн олон янзаар нэрлэжээ. Байршил нь Дунд жаргалантын аманд байв. 11. Хүрээ тарсан талаар 1933, 1938 гэсэн хоёр санал бодол байна. 1933 он гэх нь алтайн урианхай нар хил даван нүүсний дараа буюу тэдний нэг хэсэг 1930 оноос хил даван Хятадын нутагт очиж амьдарсны улмаас үлдэж хоцорсон хүрээ нь тарсан гэх. Гэхдээ 1933 оноос их хүрээ нь одоогийн Ховд аймгийн Мөнххайрхан сумын нутаг Алагийн аманд нүүн очжээ. Зарим хүмүүс 1938 онд хүрээний сүүлийн лам нар хурал номоо хурж байгаад Улаан хөдөө гэдэг газраас гэр дуганаа буулган тарж байсан гэнэ. Аль аль нь үнэн байгаа. Чухам аль үйл явдлыг хүрээ тарсан гэж үзэх нь маргаантай юм. Хүрээний барилга нь 1950-д оныг хүртэл нуралгүй бүрэн бүтэн байжээ

Form Number :
БӨБГ 088

Survey Team :
Team А

Газрын зураг / Map