Talyn khural

Read in Mongolian

Name(s) of Temple :
Talyn khural,Talyn khiid,

Rinchen Number :
757

Rinchen Name :
Talyn khural

Type of Temple :
Monastic City

Aimag Temple located in :
Dundgovi

Sum Temple located in :
Olziit soum

Old Aimag Name :
Tusheet Khan

Precis History(In Mongolian only):


Дундговь аймагӨлзийт сум, Талын хурал Сумын төвөөс зүүн урагш 55 км зайд Талын Богд уул, Талын Баян уул хоёрын хооронд энэхүү хурал төвхнөж байжээ.1766 онд Занги Дандаа тэргүүлэн өртөөний харчин нар 10 орчим ламтай эсгий гэртэй хурлыг байгуулж ерөөл магтаал уншуулжээ. Бэлгүүн, Гүн Шанд зэрэг газраар нүүж яваад 71 жил болсны дараа 1837 онд Хөтөл өртөөний хурлаас салж Сайр ус өртөөний дэргэд бууж сүм дуган бариулжээ. Хожим нь Яндаг гавж тэргүүлэн гүнриг хурал 1903 онд тогтоож 34 жил оршин тогтноод 1937 оны дундуур хаагджээ. Цогчин, гүнриг гэсэн 2 дугантай, 40 гаргуй ламтай ихэвчлэн арван хангал, ерөөл магтаал хурдаг , мөн 45 хоногийн хайлан хурал хийдэг байжээ. Хоёр дуганаас гадна лам нарын шавар сууц 15-17 мөн хийдийг дагаж амь зуулга хийдэг ядуу борчуудын 30 орчим гэр байжээ. Талын хурал нь урагшаагаа Талын Богд овоог, хойшоогоо Баян овоог тахидаг. Мөн жижиг хэмжээний бархантай байжээ. 20-р зууны эхээр уг хурлыг ловон Нямбуу, ловон Гүнчин, зайсан Жамсран, зайсан Чойнбол, унзад Бямба нар тэргүүлж явжээ. Талын хурал Хөтлийн хурал хоёр хоорондоо 20 орчим км зайтай байна. Дээрх мэдээ баримтуудаас үзвэл Талын хурал нь Манжийн үеийн өртөө замын томоохон өртөө буудал болох Сайр усны өртөөний дэргэд байгуулагдсан байнгын ажиллагаатай өртөө хурал байжээ. Холбогдох эх сурвалж: 1.Ч.Банзрагч, Б. Сайнхүү “ Монголын хүрээ хийдийн түүх” УБ 2004 2. Луус сумын иргэн өндөр настан 81 настай Түвдэн гуайтай хийсэн ярилцлагаас /2007.07.01/

Description of location :
Located next to the Taliin Us, the site is found between Taliin Bayan and Taliin Bogd mountains and is 55 kilometers southeast of sum centre. The monastery was situated between Taliin bayan Mountain (on the north) and Taliin Bogd Mountain (on the southwest). Taliin us was on the south, too.

GPS readings :
North 44° 47’  East 106°  50’

Revived temple on site :
No

Status of site at time of survey :
A main assembly hall and a smaller temple behind it were situated in the centre of the complex with monks residences on either side. The buildings were made of red bricks and mud and many walls remain. Local people were caught digging on the monastic site for bricks. Maybe another temple stood on the southwest and a building on the northwest. On the top of the hill, behind the complex, scrolled Tibetan prayers, small Buddha paintings, i.e. objects of a stupa were found hidden among stones. It was once a very pretty small monastery.

Date of founding the monastery/temple :
Unknown

Date of closing and destroying the monastery :
Огноо хаагдсан: 1938 - Ярилцлагын дугаар:A 43

Old monastery/temple revived:
No

Үүсгэн байгуулагч хүний нэр болон цол хэргэм (мэдэгдэж байвал):

Date of Reviving:

Monks in Old Temple :
40
20-иад
20-иад
40

Notes :
For more information see ДУӨЗ 062 AM.pdf

Form Number :
ДУӨЗ 062

Survey Team :
Team F

Түвдэн


Oral History :

Газрын зураг / Map

Additional Material / Нэмэлт материал

ДУӨЗ 062

Site Plan

Site plan drawn by surveyors Site plan drawn by surveyors