Lovongiin jas

Read in Mongolian

Name(s) of Temple :
Lovongiin jas,

Rinchen Number :
772

Rinchen Name :
Khaldain khural, Tsegeenii khural

Type of Temple :
Temporary Assembly

Aimag Temple located in :
Dundgovi

Sum Temple located in :
Tsagaandelger soum

Old Aimag Name :
Setsen Khan

Old Sum Name :
Borjigon setsen vangiin khoshuu

Precis History(In Mongolian only):


Дундговь аймаг Цагаандэлгэр сум. Ловонгийн жас. Сумын төвөөс баруун тийш 22 км, Их Цэгээ нуурын Бумбат халзан гэдэг газар энэ жас оршиж байжээ. Тус жас нь Б.Ренчинйи эрхлэн 1979 онд хэвлүүлсэн “ БНМАУ-ын угсаатны зүйн атлас”-ын сүм хийдийн жагсаалтын 769 дугаарт Цэгээний хурал нэрээр бүртгэгдсэн байна. Цэгээний хурлын үүсэн байгуулагдсан тухайд Үндэсний Төв Архивын гар бичмэлийн фондод” ... Түгээмэл Элбэгтийн долоодугаар /1857/ онд бэйс Дэжиддоржийн үед Баруун хамжлага багийн сүсэгтэн олон сүм дуган бариулж Юм, Ерөөл, Маанийн бүтээл, Хангал, Манла, Хайлан хуруулжээ. Бүрэн Засагчийн зургаадугаар /1867/ онд бэйс Дэжиддоржийн үед Барун сум, тайж нар багийн олон өөрсдийн сүсгээр дуган сүм бариулж Юм, Ерөөл, Маань, Ганжуур жил бүр хуруулж Цэгээн хэмээх газар нутаглан суужээ...” гэсэн тэмдэглэл байна. Цэгээний жас нь 19-р зууны сүүлч, 20-р зууны эхэн үеэр 2 дугантай, 20 орчим лам байнга сууж хурдаг байсан бол 1910-аад оны үед тодорхойгүй шалтгаанаар хурал тарж нэг тахилч лам үлдэн зөвхөн дүйцэн өдрүүдээр лам нар гарч ирж хурдаг цагийн хурал болжээ. Уг хурал 1936 оны эхээр бүрмөсөн хаагдсан байна. Холбогдох эх сурвалж: 1. Үндэсний Төв Архив. Фа-1, д-1, хн—1121/ 2. Цагаандэлгэр сумын харьяат өндөр настан 91 настай Балдандаржаа гуайтай хийсэн ярилцлагаас. /2007.08.05/

Description of location :
Их Цэгээ нуурын баруун хойд талд сумын төвөөс баруун хойшоо 20-22 км-т Бумбат юм уу? Халзан гэдэг газарт. Хийдийн лам нар Хар Цагаан овоог тахидаг байсан.Их Цэгээ нуур бол Цагаандэлгэр,Төв аймгийн Баянцагаан 2 сумын хийдийн тууриас баруун хойд талд Бумбат гэдэг хил дээр бий.

GPS readings :
North 46° 25’  East 107°  22’

Revived temple on site :
No

Status of site at time of survey :
The site is on the west side of the salt lake called Ikh Tsegee. There are two Tsegee lakes in Tsagaandelger, with Baga Tsegee nuur being situated on the north and Ikh Tsegee nuur on the west of the sum centre, at the border with Bayantsagaan in Töv aimag. It is at a place called Khalzan or Bumbat. Khalzan may be what Rinchen included in name he gave for the monastery: Khalzain Khural. There are some yurts very nearby on the west of the site. To the west of them west far away is lake Ikh Tsegee. Chültemiin Katuu lives in the yurts with his family, and he confirmed that the jas called Lovongiin jas (he called it by this name) was at this place. Also the researchers met Batmönkh (born in 1942), known by his monk name Batnyam, at the site. He was born in Govi-Ugtaal and moved here in the 1990s with his wife. He is a monk in Tsagaandelger, in the new temple in the sum center (not active any more), but only sometimes attends there. He was named as the new incarnation of Lovon Khuvilgaan (of Baruun Choir) in 2002. He lives near the site.

Site used for other purpose :
Ойрхон нэг бууц бий.

Date of founding the monastery/temple :
Unknown

Date of closing and destroying the monastery :
Огноо хаагдсан: Unknown - Ярилцлагын дугаар:
Огноо нураагдсан:: Unknown - Ярилцлагын дугаар:

Site used for other purpose :
Ойрхон нэг бууц бий.

Old monastery/temple revived:
No

Үүсгэн байгуулагч хүний нэр болон цол хэргэм (мэдэгдэж байвал):

Date of Reviving:

Monks in Old Temple :
1 тахилч лам байсан байхаа,
1 тахилч лам байсан байхаа,

Notes :
For more information see ДУЦД 076 AM.pdf

Form Number :
ДУЦД 076

Survey Team :
Team C

Газрын зураг / Map

Additional Material / Нэмэлт материал

ДУЦД 076

Site Plan

Site plan drawn by surveyors