Shuvuutain khiid

Read in Mongolian

Name(s) of Temple :
Shuvuutain khiid,Shuvuutyn khiid,

Rinchen Number :
722

Rinchen Name :
Shuvuutyn khiid

Type of Temple :
Monastic City

Aimag Temple located in :
Dundgovi

Sum Temple located in :
Khuld soum

Old Aimag Name :
Tusheet Khan

Old Sum Name :
Govi tushee gunii khoshuu

Precis History(In Mongolian only):


Дундговь аймаг Хулд сум Харчин өртөөний Шувуутын хурал /Гандандашлин/ Дайчин Бэйсийн хошууны нутаг одоогийн Хулд сумын Шувуутын ус гэдэг газар энэ хурал19-р зууны сүүл үеэс төвхнөж иржээ.Харин тус хурлын үүссэн он цаг үүнээс ч өмнө бололтой. “Монголын хүрээ хийдийн түүх” /УБ 2004/ эмхтгэлд бичихдээ “...1733 онд Харчин өртөөний лам Дашдэлэг анхлан байгуулж Хангал зэрэг ном хуржээ.Шарангад усанд эсгий гэртэй үүссэн энэ хурал Баруун жирэм, Толой, Зост, Хөөвөр зэрэг газраар зөөж нүүж яваад 1887 онд Шувуутын усанд төвлөрсөн.1900 онд Зая гэгээнээс “Гандандашлин нэр олгожээ.Дашдэлэг, Ловон Бааваа, Бадамгарав, ловон цорж Бат, Самбуу, Жав нар удирдаж явжээ...” гэсэн баримтыг иш татсан байна. Тус хурал нь 20 гаруй ламтай Цогчин дуган сахиусын дуган гэсэн том жижиг 2 шавар дугантай байжээ.Лхам сахиустай ихэвчлэн ерөөл магтаал Дарь эхийн Мандал Шиваа уншиж сарын сүүлчээр хангал хурдаг байжээ.Шувуутын хурал нь 1936 оны дундуур хаагдаж лам нараас нь 4-5 лам баривчлагдан үлдсэн лам нар нь хар болж тарснаар хурлын 2 дуган эзгүйрчээ.Энэ 2 дугнаныг 1940-өөд оны эхэн үед нураасан байна.Эдгээр баримтуудаас үзвэл Шувуутын хурал нь манай орны хүн ам айл өрх харьцангүй нягтрал бага, сийрэг байдаг говь тал хээрийн бүс нутагт олон байсан өртөө хурлуудын нэг байжээ. Холбогдох эх сурвалж: 1.Ч.Банзрагч Б.Сайнхүү “Монголын хүрээ хийдийн түүх” УБ 2004

Description of location :
B.Rinchen: Tsagaan Tolgoi mountain / Luus sum/ Maidar: The area is called Shuvuut The site is located 30Km east of the sum centre.

GPS readings :
North 45° 12’  East 105°  59’

Estimated site dimensions (metres) :
Side1: У100 Side2: Ө 70 Side3: Side4: Side5: Side6:

Revived temple on site :
No

Status of site at time of survey :
Remnants of 2-3 temple buildings and monks’ dwellings situated in rows are visible. 3 stupas stood once on the north. Roof fragments and pot pieces can be found on the site. There is an interesting shaped rock on the southeast. Relic hunters have visited the site. As the buildings were made of bricks and mud many walls remained.

Date of founding the monastery/temple :
Unknown

Date of closing and destroying the monastery :
Огноо хаагдсан: Unknown - Ярилцлагын дугаар:

Old monastery/temple revived:
No

Үүсгэн байгуулагч хүний нэр болон цол хэргэм (мэдэгдэж байвал):
Нэр, цол хэргэм : Unknown - Ярилцлагын дугаар:

Date of Reviving:

Monks in Old Temple :
50 monks
50 monks

Notes :
According to Maidar’s list (612) 50 monks resided in the complex, which consisted of 3 temples and six financial units (Jas). According to him the temples were made of wood. According to P. Nyamlkhagva, the author of the book "Tögs Javkhlant Nutag” (published in 2003, in Ulaanbaatar, pg. 21-22), there is a cave, called Sharangadiin Teegiin Agui in the area of Shuvuutain Bag which was a meditation cave since the 18th century. According to D. Dogsüm, who was a monk of the nearby Luus monastery, Tsam dance was held in Shuvuut monastery.

Form Number :
ДУХД 020

Survey Team :
Team C

Газрын зураг / Map

Site Plan

Site plan drawn by surveyors

Цуглуулсан баримтууд / Materials collected

ДУХД 020  ATSF  П.Нямлхагва  Төгс жавхлант нутаг  Ном Хуудас : 30-31  0000-00-00  Улаанбаатар    Д